پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00018:27 - 1400/07/14

نخستین جلسه شورای‌عالی مسکن/ راه‌اندازی سامانه ثبت‌نام مسکن ظرف ۱۰ روز آینده

اقتصادی/وزیر راه و شهرسازی گفت: از تجربه مسکن مهر و نمونه‌هایی که در کشور ساخته شده است استفاده کرده‌ایم و بر اساس تقاضامحور بودن مسکن را می‌سازیم؛ سامانه‌ای نیز ظرف ۱۰ روز آینده راه‌اندازی می‌شود که مردم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند.

رستم قاسمی در حاشیه نشست جلسه شورای‌عالی مسکن، گفت: اولین جلسه شورای عالی مسکن با حضور رئیس‌جمهور و اعضا برگزار شد. در شروع دولت سیزدهم بنا به قول رئیس جمهور در جهت اجرای قانون جهش تولید مسکن که دو هفته پیش رسما به دولت ابلاغ شد اقداماتی را انجام دادیم تا بتوانیم این چهار میلیون مسکن در چهار سال را محقق کنیم.

وی افزود: اجرای چهار میلیون مسکن در ۴ سال اساساً به این صورت نیست که سالی یک میلیون مسکن ساخته شود و معمولاً ساخت‌مسکن حدود یک سال و نیم الی دو سال طول می‌کشد برای حل مسئله زمانبندی و رسیدن به نتیجه برنامه ۴ ساله باید در شروع تعداد زیادتری ساخت مسکن را در نظر داشته باشیم و امسال ۲ میلیون واحد مسکونی را شروع می‌کنیم.

  • وزیر راه و شهرسازی گفت: تفاهمنامه تعدادی از واحد‌ها را امروز با حضور رئیس جمهور، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، صندوق تعاون وزارت «تعاون، کار و رفاه اجتماعی»، بسیج و مجموعه کسانی که در توزیع مدیریت ساختمان کمک می‌کنند، امضا شد.

وی اظهار کرد:  مسئله زمین به عنوان یک موضوع مهم است و ایجاد بانک زمین به عنوان ۱۰ اقدام راهبردی بوده که پیشرفت خوبی هم داشته ایم و باید ایجاد ۴ میلیون مسکن را از زمین‌هایی که متعلق به دولت است تأمین کنیم.

قاسمی بیان کرد: میزان تسهیلات پیش‌بینی شده ۳۶۰ هزار میلیارد تومان است و این قانون باید اجرا شود.

  • وزیر راه و شهرسازی گفت: ایجاد صندوق ملی مسکن در وزارتخانه شروع شده است و ایجاد صندوق ملی مسکن یک بازوی بسیار موفق برای اجرای قانون است و اقدامات خوبی نیز انجام شده است و امیدواریم بتوانیم به این تفاهم‌ها سرعت بدهیم تا ساخت مسکن را برای اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین با قیمت‌های مناسب تمام کنیم.

وی خاطر نشان کرد: از تجربه مسکن مهر و نمونه‌هایی که در کشور ساخته شده است استفاده کرده ایم و بر اساس تقاضا محور بودن مسکن را می‌سازیم سامانه‌ای نیز ظرف ۱۰ روز آینده راه اندازی می‌شود که مردم می‌توانند در این سامانه ثبت‌نام کنند و بر اساس نیاز‌هایی که مردم اعلام می‌کنند در شهر‌ها مسکن ساخته می‌شود.

  • قاسمی گفت: در گام اول از زمین‌های درون شهر که متعلق به دولت است با تغییر کاربری استفاده می‌کنیم در گام دوم از زمین‌هایی که در کنار شهر‌ها وجود دارد به عنوان الحاق به شهر که بخش‌های زیرساختی آن تا حد زیادی آماده است و همچنین از زمین‌هایی که در شهر‌های جدیدی که در کشور وجود دارد استفاده میکنیم.

وی بیان کرد: تعدادی از کسانی که این مسکن به آن‌ها تعلق می‌گیرد شناسایی شده است که افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هستند و در سامانه مشخص می‌شود چه کسانی می‌توانند صاحب مسکن شوند.

قاسمی در ادامه گفت: قانون جهش تولید مسکن فرصت استثنایی است، زیرا زمین‌های متعلق به دولت و تسهیلات خیلی خوب برای این قانون پیش‌بینی کرده‌ایم همچنین مسکن اساساً توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود و بخش‌های دولت در ساخت مسکن موفق نبوده و دولت بنا ندارد که مسکن سازی کند.

وی گفت: بر اساس برآورد کارشناسی دقیق که صورت گرفته حداقل سالی یک میلیون مسکن نیاز داریم که حدود ۳۰۰ الی ۳۵۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شود و حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکونی دیگر را نیاز داریم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: سهم هزینه مسکن در روستا ۱۸ درصد در شهر‌ها حدود ۳۲ درصد و در کلانشهر‌ها بالای ۴۵ درصد است سهم هزینه‌های سبد خانوار برای مسکن است و در شهری مثل تهران بالاتر از این ارقام است.

منبع: میزان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
لینکستان
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین